mydigitalworldbanner

نوآوری‌ها و راهکارهای پیشرفته برای بهبود سلامت در علم پزشکی راد پنل

از طریق برنامه‌های معمول ایمن‌سازی و کمپین‌های واکسیناسیون انبوه، واکسن‌ها نقشی اساسی در پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر و بهبود سلامت عمومی در سطح جهانی ایفا کرده‌اند. کشف و استفاده گسترده از آنتی بیوتیک‌ها انقلابی در پزشکی در قرن بیستم ایجاد کرد و جان میلیون‌ها نفر را نجات داد و درمان عفونت‌های باکتریایی را متحول کرد. معرفی آن نقطه عطف مهمی در مبارزه با بیماری‌های عفونی بود و ابزاری قدرتمند برای مبارزه با پاتوژن‌های باکتریایی ارائه کرد. در این پایان و نتیجه‌گیری، گام بزرگی در سمت آینده‌ای تکنولوژیک و بهبود سیستم‌های بهداشت و درمان را تجربه کرده‌ایم. به عنوان ختم‌کار، تشویق می‌شود که مخاطبان به مطالعه سایر مقالات و تحقیقات مشابه متنوع و پوشا در این زمینه پرداخته و از آخرین پیشرفت‌ها در حوزه فناوری بهداشتی باخبر شوند.

اینترنت اشیا متشکل از اشیای فیزیکی است که به اینترنت متصل هستند، به‌طوری که بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه پزشکی مجهز به وب به‌طور فزاینده‌ای به یکدیگر متصل می‏‌شوند و بهترین، دقیق‌ترین و به‌روزترین داده‌ها را ارائه می‌دهند. با پیشرفت فناوری‌ها و نرم‌افزارها، دستگاه‌های پزشکی با دیگر دستگاه‌های هوشمند مجاور یک شبکه تشکیل می‌دهند و به بهبود شرایط بیمار کمک می‌کنند. علاوه بر این، از فناوری اینترنت اشیا برای نظارت از راه دور بیمار نیز استفاده می‌شود. برای رفع این نیاز که بخشی جدانشدنی از حوزه سلامت به حساب می‌آید، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب یک طرح کلان ملی فناور و با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان زمینه را برای تولید ایران‌ساخت گوشی‌های پزشکی ایجاد کرد.

نوآوری‌های پزشکی

«مت محبی» رئیس هوش مصنوعی و تحقیقات در Brightside Health در نیویورک، سال 2023 را به عنوان یک “سال برجسته” برای تحقیقات بنیادی در مدل‌های زبان بزرگ برای مراقبت‌های بهداشتی توصیف کرد. در حوزه پزشکی، کاسترو اشاره می‌کند که DALL-E3 می‌تواند تصاویر پزشکی دقیقی را از توضیحات متنی ایجاد کند. این قابلیت در حوزه پزشکی، ارائه کمک‌های بصری برای شرایط و روش‌های پیچیده پزشکی بسیار مفید بوده است. اگر سال 2023 در هر زمانی تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتید، احتمال زیادی وجود دارد که با هوش مصنوعی برخورد نزدیک داشته باشید. سیستم جراحی داوینچی که در اوایل قرن بیست و یکم معرفی شد، یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های جراحی رباتیک است که کاربردهایی را در تخصص‌های مختلف جراحی، از جمله اورولوژی، زنان، جراحی عمومی و جراحی قلب و عروق ارائه می‌دهد. بازوهای رباتیک این سیستم حرکات دست جراح را با دقت و دامنه حرکتی بیشتر تقلید می‌کند و امکان تشریح دقیق، بخیه زدن و دستکاری بافت را فراهم می‌کند.

3DALL-E  یک مدل تولید تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی است که در ابتدا توسط OpenAI در ژانویه 2021 راه‌اندازی شد. مدل زبان بزرگ همه چیز را از نحوه دریافت توصیه‌های پزشکی گرفته تا نحوه ارتباط پزشکان و نگهداری سوابق بیمار، تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به شباهت ها و تفاوت های موجود بین کدها طبقات و زیرطبقات مختلفی به دست آمد و در قالب پنج درون مایه قرار داده شد.

در واقع پاسخ بعضی چالش‌هایی که نوآوری در سلامت با آن مواجه می‌شود، در درک این تقابل فرهنگی و تلاش برای هدایت آن نهفته است. به گفته‌ی دکتر شرستا، ما باید بتوانیم این دو گروه را برای حل چالش‌ها گرد هم‌ آوریم. دکتر شرستا همچنین معتقد است باید بطور صریح به محدودیت‌ها اذعان داشته باشیم و مطمئن شویم می‌توانیم رویکرد استانداردی برای ارزیابی توانایی‌ها و قابلیت‌هایمان در اختیار داشته باشیم. به عقیده‌ی او تنها در این صورت است که می‌توان چارچوب درستی برای ادامه‌ی پیشرفت فعالیت‌ها تعریف کرد. برای آشنایی با فرآیند نوآوری‌های حوزه تکنولوژی و چگونگی ورود آن به حوزه سلامت می‌توانید به مقاله‌ی «نوآوری تکنولوژیک و اهمیت آن در حوزه سلامت» مراجعه کنید. از ژوئیه 2023، 692 دستگاه هوش مصنوعی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای استفاده بالینی تایید شد که نسبت به سال 2022 افزایش 33 درصدی داشته است.

مقالات مروری نظام‌مند و متاآنالیزها بایستی بر اساس استاندرادهای PRISMA آماده‌سازی شوند. تمام واژه‌‌ها و اصطلاحات علمی غیر فارسی بایستی در متن مقاله به فارسی ترجمه شده و  خود واژه‌‌ها و اصطلاحات در پی‌نوشت آورده می‌شوند. آيين نگارش زبان فارسی رعايت و از به کار بردن کلمات غیر فارسی تا حد امکان خودداری شود. افرادی نويسنده ناميده می‌شوند که صلاحيت علمی لازم برای نگارش مقاله را داشته باشند. هر نویسنده بايد به اندازه‌ كافی در انجام پژوهش و توليد مقاله مؤثر باشد و مسئوليت بخشی از مقاله را كه نوشته بر عهده بگيرد (شركت فرد در گرفتن بودجه یا جمع‌آوری داده‌ها، برای نویسنده بودن کافی نیست).

تکنیک‌های جراحی حداقل تهاجمی (MIS) که به عنوان جراحی لاپاروسکوپی یا آندوسکوپی نیز شناخته می‌شوند، با ارائه جایگزین‌های کمتر تهاجمی برای روش‌های باز سنتی، انقلابی در عمل جراحی ایجاد کرده‌اند. MIS شامل استفاده از برش‌های کوچک و ابزارهای تخصصی مجهز به دوربین‌ها و چراغ‌ها برای انجام عمل‌های جراحی با دقت و تجسم بیشتر است. اولین روش موفقیت‌آمیز IVF توسط دکتر رابرت ادواردز و دکتر پاتریک استپتو در سال 1978 انجام شد که منجر به تولد لوئیز براون، اولین “کودک لوله آزمایش” در جهان شد. از آن زمان، IVF به یک فناوری کمک باروری پرکاربرد تبدیل شده است که به میلیون‌ها زوج در سراسر جهان کمک می‌کند تا بر ناباروری غلبه کنند. آنژیوپلاستی عروق کرونر، که در اواخر دهه 1970 معرفی شد، شامل قرار دادن یک کاتتر بالونی در عروق کرونر تنگ شده برای گشاد شدن آن‌ها و بازگرداندن جریان خون به عضله قلب است.

پیوند موفقیت‌آمیز اندام‌ها به پیشرفت در تکنیک‌های جراحی، داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، تایپ بافت و حفظ اندام بستگی دارد. دردسترس‌بودن گسترده‌تر اینترنت، موبایل، جمعیت سالخورده جهان، همگی باعث تغییر در فناوری پزشکی می‌شوند و این فناوری سریع‌تر از همیشه در حال تغییر است. بر اساس نمایه‌ای از صنعت مراقبت‌های بهداشتی توسط مجمع جهانی اقتصاد، بیش از یک میلیارد نفر تا سال 2030 به مهارت مجدد در فناوری پزشکی نیاز خواهند داشت. پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات) ایران، یکی از قدیمی‌ترین نهادهای پژوهشی حاکمیتی در حوزه فاوا و مغز متفکر و مشاور مادر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می‌رود. از ماموریت‌های اصلی این پژوهشگاه نهادینه کردن رشد و ارتقای وضعیت دانش، فناوری و نوآوری کشور با بسترسازی و برنامه‌ریزی خردمندانه همراستا با اولویت‌های تعیین شده در اساسنامه، احکام و اسناد بالادستی کشور می‌باشد.

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما
این وب‌سایت محتوا را با استفاده از هوش مصنوعی و داده‌های اینترنتی تولید می‌کند و از صحت محتوای ارائه شده مبرا است و از استفاده از آن تشویق نمی‌کنیم.