منو

Source: Pivotree استراتژی آنلاین به آفلاین O2O

استراتژی آنلاین به آفلاین (O2O): از کمپانی های خلاق چینی یاد بگیریم

وقتی به این فکر کنیم که چگونه می توانیم از فروشگاه های آنلاین و تبلیغات، برای کمک به فروشگاه های آجر، ملات و مصالح ساختمانی استفاده کنیم، اغلب به جمع آوری بانک ایمیل فکر می کنیم، اما کارهای بیشتری می توان انجام داد. استراتژی آنلاین به آفلاین (O2O) یک فناوری است که دقیقاً کاری را که فکر می کنید انجام می دهد: از فناوری آنلاین برای هدایت و تقویت تجارت آفلاین استفاده می کند.

هنگامی که بحث فروش به میان می آید فروش آنلاین در واقع فقط نیمی از ماجراست، تجارت الکترونیک (e-commerce) اکنون صدها میلیارد دلار هزینه دارد، اما تأثیر دیجیتال در خریدهای آفلاین چند تریلیون در سراسر جهان سودمند است. شرکت بازارویس (BazaarVoice) ادعا می کند که هر دلار از درآمد آنلاین تحت تأثیر بررسی ها می تواند به چهار یا پنج دلار در فروش آفلاین تبدیل شود. تقریبا ۷۸٪ از خریداران قبل از اینکه حتی به یک فروشگاه بروند، در مورد خریدهای مورد نظر خود تحقیق و بررسی می کنند. یک چهارم از آن ها این بررسی را بوسیله تلفن همراه خود وقتی در فروشگاه هستند انجام می دهند.

استفاده از تلفن همراه و انقلاب در فناوری، به امری جدانشدنی در خریدهای روزمره برای بسیاری از مردم تبدیل شده است و بر این اساس باید از آن استفاده کرد. بسیاری از شرکت ها در حال تبلیغات و بازاریابی آنلاین هستند و این امر باعث شده است تا بسیاری از شرکت های دیگر به آسانی در دسترس نباشند یا حتی اصلاً دیده نشوند. امروزه خرده فروشان باهوش و خلاق از طریق به نوآوری های جدید توجه می کنند.

“امروزه راه اندازی یک برند که فقط از طریق تبلیغات آنلاین میخواهد به این هدف دست پیدا کند بسیار سخت است. محیط تبلیغات و تجارت الکترونیک یک محیط بسیار دشوار و شلوغ است.” در حقیقت، بخش O2O در مشاغل به قدری مهم است که حتی شرکت هایی که با موفقیت ۱۰۰٪ آنلاین روبرو هستند، هم اکنون فروشگاه های آفلاین (از جمله شرکتی مانند آمازون) ارائه می دهند. آمازون در اواخر سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که بیش از ۲۰۰۰ فروشگاه مواد غذایی و هایپرمارکت در سراسر ایالات متحده آمریکا افتتاح می شوند (با نام Amazon Go). این فروشگاه ها با استفاده از هوش مصنوعی و انواع سنسورها برای ردیابی خریدهای مشتریان، کار پرداخت در صندوق ها را انجام میدهند.

آیا هنوز هم تمایل ندارید محصولات خود را در یک فروشگاه بفروشید؟ اشکالی ندارد، شما هنوز هم می توانید فروشگاه آفلاین موفقی داشته باشید. بونوبوس (Bonobos) یک خرده فروشی پوشاک مردانه به شمار میرود و دارای ۳۰ فروشگاه در سراسر ایالات متحده می باشد که به عنوان “راهنما” فعالیت می کنند. به جای اینکه شما وارد فروشگاه شوید و در حال مرور و بررسی لباس ها باشید، یک فروشنده بصورت اختصاصی (با راهنمایی هایی که به شما انجام می دهد) در اختیار شما قرار داده تا به شما کمک کند تا بهترین لباس را برای خود انتخاب نمائید، ظاهر مناسب را پیدا کنید و بهترین ها را با یکدیگر ست نمائید. پس از انتخاب شما، لباس ها به درب منزل شما ارسال و تحویل داده می شوند.

نیازی نیست فروشگاه آفلاین شما حتما یک مغازه باشد؛ این امر می تواند یک تجربه باشد. کمپانی فرانک اند اوک (Frank & Oak)، یک استارت آپ لباس مجلسی آنلاین کانادایی، دارای چندین فروشگاه است که می توانید در آن ها قهوه بنوشید، موهای خود را اصلاح کرده و یا حتی با لباس جدید خود در آن راه بروید و قدم بزنید، همه چیز به “ایده” و “خلاقیت” مربوط می شود.

شاید با خود بگویید هر شرکتی نمی تواند از صندوقدار استفاده نکند، محصولی را ارائه ندهد و یا کافی شاپ در فروشگاه خود داشته باشد، پس چه کاری می توان انجام دهید؟ جواب ساده است: با استفاده از فناوری کار خود را شروع کنید.

استفاده از فناوری استراتژی آنلاین به آفلاین در چین

قبل از اینکه به چین نگاه کنیم بیایید به کمپانی تسکو (Tesco)، یک خرده فروش بین المللی انگلیسی نگاهی بیندازیم. شرکت تسکو به دلیل نوآوری در فروشگاه های خود شناخته شده است: خرید را آسان و کار را ساده تر می کند. با گذشت سال ها ، آنها از فناوری های برچسب های قفسه الکترونیکی، کدهای QR برای دستور العمل ها، کد QR برای اطلاعات مربوط به محصولات، واقعیت افزوده برای پوسترهای تبلیغاتی ، و… موارد دیگر را اجرا کرده اند – که همه O2O هستند.

اما کمپانی تسکو در قیاس با کشور چین، در زمینه فناوری آنلاین به آفلاین هنوز راه بسیار درازی در پیش رو دارد.

بدون شک چین یکی از رهبران جهان در فضای O2O به شمار میرود. این امر عمدتاً به دلیل داشتن بیش از ۵۵۵ میلیون کاربر تلفن همراه و اشتیاق آنها به فناوری های جدید است. به عنوان مثال، گرچه در غرب غالباً در استفاده از کدهای QR مورد تمسخر قرار گرفته است، چین (و به طور کلی آسیا) آنها را پذیرفته است، حتی آنها را در WeChat (یک پیام رسان فوری cross-platform) تعبیه کرده است. علاوه بر این، سیاست دولت آنها که نوآوری و رهبری را در این زمینه ترغیب می کند منجر به چندین استفاده خلاقانه برای فناوری آنلاین شده است.

اما براستی چرا این امر به برتری آفلاین به آنلاین منجر نشده است؟ به گفته اپسیلون (Epsilon)، ۷۲ درصد از مشتریان چینی در طول روز با فروشگاه های آنلاین تعامل دارند اما ۴۰ درصد از آنها تمایل به حضور در فروشگاه / مغازه را دارند. این بدان معناست که آنلاین بودن نقطه تماس و تعامل در حالت آفلاین است. خدمات فروشگاهی آفلاین عالی و خوب باعث ایجاد رابطه ای می شود که در فضای آنلاین نیز به رشد کسب و کار و فروشگاه کمک شایانی می کند، در نتیجه فضای O2O در چین از ۳۳۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به ۶۲۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ (با توجه به تحقیقات موسسه iResearch) افزایش یافته است.

کدهای QR و پرداخت با تلفن همراه

در حالی که کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا از روند رو به رشد QR گذر کرده بودند و آن را نادیده گرفتند، چین QR را پذیرفت و آن را در همه کارهایی که انجام می داد ادغام کرد، تا جایی که هم اکنون کشور چین دو سال در استفاده از کدهای QR از جهان جلوتر است.

کدهای QR را می توان در همه جا در شهرهای مهم چین مشاهده کرد. آنها برای اتصال مشتریان به فروشگاه های آنلاین، تبلیغات محیطی، شبکه های اجتماعی استفاده می شوند و حتی از آنها به عنوان روش پرداخت یا راهی برای انتقال پول به افراد دیگر استفاده می شود. کدهای QR نیز معمولاً برای کمک به کاربران در نصب برنامه ها و اپلیکیشن ها، ورود به وب سایت ها، اتصال به شبکه های Wi-Fi، و… موارد دیگر استفاده می شود. شرکت ها می توانند از آنها برای شناسایی محصول، ردیابی، محل در انبار و موارد دیگر استفاده کنند. اما استفاده از کد QR به همین جا ختم نمی شود! برخی از مشاغل و رستوران ها از آنها از لحظه انتخاب غذا تا لحظه پرداخت وجه استفاده می کنند.

در بسیاری از موارد، شما در فروشگاه های آفلاین چین، کالایی مشاهده نمیکنید! بجای آن، تصویر کالا به همراه کد QR که حامل مشخصات کالاست، زیر آن درج شده است. کد را اسکن میکنید، اطلاعات را میخوانید و در نهایت کالا را سفارش و هزینه بصورت اتوماتیک پرداخت خواهد شد. در انتهای خرید و خروج از فروشگاه، سبد کالاهای شما آماده تحویل به شماست.

واقعیت افزوده Augmented Reality

اگر بازی پوکمن (Pokémon Go) را کنار بگذارید، واقعیت افزوده به روشی بسیار رایج برای سرگرمی و ارتباط تبدیل شده است. در چین، AR هنوز در مرحله آزمایشی است اما به اندازه کافی محبوب است که بایدو (بزرگترین موتور جستجوی چین) قصد دارد به آن بپیوندد. DuSee پلتفرم AR آنها است که به کاربران اجازه می دهد تا با اسکن و خواندن تصاویر مسطح، آن ها رو به صورت گرافیک سه بعدی مشاهده و با آن ها در تعامل باشند. این برای نخستین بار است که توسط تبلیغ کنندگان، استفاده از واقعیت افزوده بطور جدی پیگیری میشود تا مشتریان بتوانند با محصولات ارتباط برقرار کنند.

فناوری AR آنقدر مورد توجه واقع شده است که یک پارک تفریحی فضایی VR و AR در چین برای آن ها ساخته شده است. این پارک با هزینه ۶۰۰ میلیون دلار و همکاری بین شرکت داینامیک اترکشنز (Dynamic Attractions) و شرکت آلتیر اسپیس تکنالوجیز (Altair Space Technologies) ساخته شده است. این پارک تفریحی فضایی قرار است در هوآنگژو (Hangzhou)، پایتخت استان ژجیانگ چین ساخته شود.

پیام مستقیم / ارسال پیام صوتی

گفتگوی زنده (Live Chat) چیز جدیدی نیست. بسیاری از وب سایت ها آن را ارائه می دهند اما سرویس مشتری مبتنی بر متن چیست؟ ارائه دهندگان نرم افزار مانند شرکت Ronglian Yuntongxun به برندهای تجاری اجازه می دهد تا از طریق پیام صوتی با مشتریان در تعامل باشند، این امر به شرکت اجازه می دهد تا ارتباط با مشتری را از هر کجا و در هر لحظه تقویت نماید.

رزرو مستقیم و سفارش سریع

فناوری آنلاین به آفلاین فقط مربوط به اتصال آفلاین به مشتریان نیست بلکه در مورد راحتی کارها نیز هست. فروشگاه های سفارش تلفن همراه و تحویل محلی مانند Dmall سرویسی را ارائه می دهند که فروشگاه های آنها به عنوان انبارهای موجودی کالا فعالیت می کنند و به مشتریان این امکان را می دهند تا از طریق تلفن خود اقدام به خرید کنند و در طی یک ساعت (در شعاع ۲ کیلومتری فروشگاه) خرید خود را دریافت کنند.

پرداخت هزینه ها با تلفن همراه

با استفاده از کدهای QR یا فناوری های موج صدا، مشتریان چینی می توانند از تلفن های همراه خود به عنوان کارت اعتباری استفاده کنند. آنها فقط با یک ضربه به صفحه تلفن خود، می توانند به هر شخص یا شرکتی که خواستند پول انتقال دهند، در نرم افزارهای پیام رسان خرید انجام دهند ، کالا خریداری کنند یا قبوض را پرداخت کنند.

استراتژی و فناوری آنلاین به آفلاین (O2O) شامل طیف گسترده ای از خدمات، از جمله خدمات در صورت تقاضا، سایت های معامله و خرید و فروش، خدمات کلیک و جمع آوری تبلیغات، وسایل فروش آنلاین و ابزار ارتباطی است. از آنجا که در آمریکا، کانادا و انگلستان این موارد اغلب به سایت های کلیک و جمع آوری و معامله (Kijiji) محدود می شود، روش های ابتکاری بسیاری وجود دارد که می توان از O2O استفاده کرد. در چین از زندگی روزمره گرفته تا حمل و نقل، از سفارش غذا گرفته تا خرید آنلاین، همه و همه در زندگی روزمره آن ها ادغام شده است.

آمریکای شمالی می تواند در مورد O2O چیزهای زیادی را از آسیا بیاموزد، و اینکه چگونه از آن برای ادغام فناوری ها و شرکت ها در زندگی روزمره استفاده می شود. من شخصاً ایده Alipay App را دوست دارم. دوست دارید در ایران هم از آن استفاده شود؟

Online to Offline: what we can learn from innovative companies and china

دسته بندی ها: نقد و بررسی

دیدگاه ها

  • ارسال شده: تیر ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۷

    择偶网

    这个不错耶,我喜欢!
  • ارسال شده: مرداد ۱۳, ۱۳۹۹ ۰۵:۴۹

    spartanhost

    The server is very fast.